Fråga: Hej Jim! Har en Monarpeden från 1958 med trampor. Behöver hjälp att förstå varför den är orkeslös och dör vid belastning. Har rengjort allt som går men är mindre bra på inställningar. På förgasaren sitter tre skruvar varav två (på sidan) är dragna i botten, den undre har ett mellanläge. Är detta rätt. Hur många varv ska skruvarna justeras? Har läst ditt svar för ett år sedan om injusteringar av tändningen. Hur kommer jag åt dem?
Charlie
Svar: Nu vet jag inte vad det sitter för typ av förgasare på din Monarped, men en vanlig förgasare på Monarks mopeder med ILO Pianomotorer är Pallas P8 som syns på bilden ovan. Men oavsett fabrikat är det så att den, eller de, enda skruvar som ska justeras är de som har en spiralfjäder runt sig vilken ska hålla kvar dem i valt läge. Vid pilen på bilden syns tomgångsskruven som bestämmer höjden på trotteln vid tomgång. De andra två är munstycken och/eller pluggar och ska bara dras i botten – annars ramlar de bort.
Jag har fått frågan om tändningsinställning tidigare och jag hänvisar till frågan Ställa tändningen på moped. Om man söker något på Classic Motors hemsida kan man alltid skriva i ett sökord i rutan med det lilla förstoringsglaset uppe till höger. Till exempel: Ställa tändning, Förgasare, tändspole med flera.
Om du har en ILO Pianomotor gäller följande mått vid tändningsinställning:
Brytaravstånd 0,30-0,40 mm
Förtändning 2,40-2,60 mm
Abriss 9-12 mm
Om inga justeringar hjälper kan det vara aktuellt med att sota avgassystemet och avgasporten i cylindern. Kolla gärna kompressionen med en mätare. En moped ska ge cirka 4-5 kilo i kompressionstryck om kolvringar och packningar tätar som de ska. Kolla även hur tändstiftets isolatorfot ser ut efter en stunds körning på full gas. Vitt stift indikerar sen tändning eller mager bränsleblandning, svart stift indikerar fet bränsleblandning. Om allt är bra ska stiftets isolatorfot vara brun i färgen.
Jim Lundberg




