Rex Monaco som stannar efter varmkörning

Fråga: Hej. Jag har en Rex Monaco från 1957, med Rex/Pilot 504 motor. Problemet är, att tändningen ger fin gnista, det kommer bensin och jag har kompression, men efter att ha varmkört den ett litet tag så stannar den, och den går inte igång på 15 – 20 min, eller, tills när den kallnat lite. Kan det bero på igensatt luftfilter?

Jag har ställt tändning, kontrollerat bensintillförseln och allt annat. Vad göra?

Vänlig hälsning, Johan

 

Svar: Ett klassiskt fel är att ventilationshålet i tanklocket är igentäppt. Då uppstår undertryck i tanken efter en stunds körning och bensinen slutar rinna ur kranen. Fast jag tror nog mer på att det är tändspolen eller kondensatorn som håller på att ge upp. När dessa är på väg att haverera så märks det i början på att de tillfälligt slutar fungera när de värmts upp. Sedan kan de fungera en stund igen när de svalnat. Luftfiltret har nog ingenting med problemet att göra.

Gör några startförsök när motorn tjuvstannat och titta sedan på tändstiftet. Är det blött så är gnistan svag och är det torrt kommer det inget bränsle. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm beroende på typ av stift. Sätt detta stift i tändhatten och håll det mot jord. Om gnistan inte orkar hoppa över på det klippta stiftet ute i det fria kommer den inte att orka hoppa över det ordinarie tändstiftets 0,5mm gnistgap under kompression.

Jim Lundberg

Rulla till toppen