Slirande koppling på Yamaha DT 50 MX

Fråga: Hej, jag har en Yamaha DT 50 MX som kopplingen inte tar på även om man spänner upp kopplingen. Kan det vara kopplingslamellerna? Är de svåra att byta? Eller är det något annat fel? Mvh Jakob

 

Svar: Kolla att det inte är för mycket olja i växellådan. Det ska vara 0,60 liter vid byte och 0,65 liter om motorn varit helt nerplockad. Oljemängden kan även vara en annan beroende på årsmodell, men det brukar stå skrivet i blocket vid oljepåfyllningspluggen. Kör gärna på någon mc-olja som är gjord för att fungera i kopplingar. Exempelvis en SAE 10-30 eller SAE 10-40.

Se till att det finns spel i kopplingsvajern och i själva kopplingsmekanismen. Den senare justeras med skruven (nr 23). Lossa låsmuttern (nr 24) och dra in skruven i botten. Dra inte hårt utan bara tills allt spel är borta. Lossa sedan skruven ett kvarts varv och dra fast muttern.

Det kan givetvis vara kopplingslamellerna som är utslitna och i sista hand får man byta ut dem. En ny lamell är 3,5 mm tjock och ska bytas när den närmar sig 2,7 mm. Fjädrarna ska vara 34 mm långa och ska bytas om de är kortare än 32 mm. Att byta lamellerna bör inte vara särskilt svårt. Jag har inte bytt på just denna motor, men förmodligen ska man bara lossa de fyra kopplingsskruvarna till fjädrarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen