Fråga: Det gäller en Monarscoot 1958 med nyrenoverad motor ILO Piano. Allt fungerar bra. Lättstartad, lagom stark, maxfart 35 km/t. Förgasare Encarwi S65. Huvudmunstycke 47. Tändstift NGK B5HS. Problemet är att efter ca 10 km börjar motorn gå orent. Efter ytterligare 5 km stannar motorn med blött stift. Ingen sot. Har provat med olika munstycken och tändstift av olika hårdhet. Choken fungerar perfekt. Luftfilter och burk i gott skick.
Tacksam för varje tips om vad som kan vara orsaken till detta!
Sten
Svar: Jag tror inte felet ligger i bränsletillförseln utan i tändsystemet. Troligtvis är det tändspolen eller kondensatorn som håller på att ge upp. Första symtomen på detta är att gnistan blir sämre, oregelbunden eller försvinner helt när tändspole/kondensator värms upp. Orsaken är att isolationen i dessa har brutits ner och när temperaturen ökar så uppstår överslag på insidan.
Om kondensatorn är bytt till en nytillverkad så är det tyvärr så att många nytillverkade kondensatorer är gjorda i låglöneländer och håller så låg kvalitet att de ofta är trasiga redan när man köper dem. Detta kan i viss mån även gälla nytillverkade tändspolar. Kräv av säljaren att få kvalitetsgrejor.
Jim Lundberg




