Husqvarna Novolette som fyrtaktar efter byte av brytarkontakter

Fråga: Har en Husqvarna Novolette från 1954. Den har funkat jättebra tills jag fick brytarhaveri förra sommaren. Köpte nya och lät kontrollera tändning och brytaravstånd, förtändning samt abriss enligt din bok (Stora Tvåtaktsboken, del 1 reds. anm.). Nu fyrtaktar den hur jag än ställer nålen, samt att den inte varvar upp. Enligt mig så får den för fet blandning, vad göra? Motorn är en Husqvarna.

Mats Doolke

 

Svar: Om motorn fyrtaktar beror det oftast på att den får för mycket bränsle i förhållande till luft. Om så sker får tändstiftet snart en svart färg – istället för brun som indikerar rätt blandning. Trottelnålen styr endast blandningen på låg- och mellangas. När man gasar fullt, vilket man ofta gör på en moped, är det huvudmunstycket som styr merparten av blandningen.

Men om nu problemet dök upp i samband med byte av brytare bör inte huvudmunstycket vara orsaken då mopeden gick bra innan bytet. Kolla om stiftet blir svart efter några kilometers körning på full gas. Då får motorn förmodligen för mycket bränsle vilket kan bero på mer än huvudmunstycket. Defekt flottör eller smutsigt luftfilter kan ge för fet blandning. I Husqvarnas instruktionsbok står det tyvärr inte vilken storlek munstycket ska ha, men däremot att ett medföljande munstycke i storlek 52 bör användas vintertid. Då bör originalmunstycket vara något mindre (48-50?)

Tändningen kan påverka fyrtaktningen, men bara i begränsad omfattning. Jag har experimenterat med olika tändstift i en äldre moped med en digital cykeldator installerad och då visade det sig att det kunde skilja cirka 3 km/t när motorn började fyrtakta beroende på vilket tändstift som satt i. Men mer än så var det inte. I instruktionsboken förekommer bara två uppgifter för tändningen: Brytaravstånd 0,4 mm och elektrodavstånd på tändstiftet 0,5 mm.

Jim Lundberg

Rulla till toppen