Vespa GS 150 som inte varvar ur

Fråga: Hej, jag har en gammal Vespa GS 150 från 1960, den var orkeslös och gick inte att få fart i. Tipset var då att byta packboxar på svänghjulsaxeln. Detta är gjort, tändningen justerad, med hjälp av lampa till 27 grader BTDC, fick i gång den till slut men den vill inte varva upp. Har gjort rent förgasaren bytt samtliga munstycken, grovjusterat luftskruven ett och halvt varv, bytt tändstift, kondensator och brytare. Suck, jag ger upp – hur kan man gå vidare? Behöver tips för att kunna starta.

Kjell Blomberg

 

Svar: En luftskruv arbetar oftast bara på tomgång och lågfart och har därför liten, eller ingen, inverkan på gången när man kör på mer än halv gas. Testa följande: Kör (om den går igång) någon kilometer på halv gas (=höjden på trottelnålen). Stäng av motorn i farten och rulla in till vägkanten. Kolla tändstiftet. Om blandningen är rätt ska stiftets isolatorfot vara brun. Är den vit är blandningen för mager (höj nålen) och är den svart är blandningen för fet (sänk nålen).

Gör om testet, men nu på full gas (=huvudmunstycket). Samma färger gäller här. Brun = rätt munstycke, vitt = för litet munstycke, svart för stort. Prova även med att choka. Om den går bättre med lite eller full choke är blandningen för mager och går den sämre med choke är blandningen rätt eller för fet. Viktigt vid dessa test är att inte släppa ner motorn på tomgång då stiftet kommer att visa blandningen vid tomgång. Därför ska motorn stoppas i farten.

Om motorn inte går att starta kollar man tändstiftet efter ett startförsök. Torrt stift betyder att det inte kommer något bränsle och vått stift betyder att gnistan är för klen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen