DKW RT 250 som hackar på full gas

Fråga: Hej Jim. Blir tokig på min DKW 250 RT H 1952. Den vill inte gå fullt, hackar när jag ger fullt gaspådrag, ryckig gång. Förgasare bytt till ny. Tändning inställd på verkstad. Stiftet inte surt efter att justerat luftskruven. Har du någon idé? Känns som jag gått igenom allt. Har läst alla tidigare frågor. Alternativt – finns det något proffs i Stockholm på dessa hojar?

Mats Lundström

 

Svar: Om motorn hackar vid gaspådrag och körning på full gas är det ofta bränsleblandningen som är för mager, och den styrs av huvudmunstycket vid gaspådrag över halv gas. Luftskruven arbetar bara på tomgång och upp till mellangas.

Jag har inga tekniska data för just DKW RT 250, men till samma motor som även sitter i Nymans motorcyklar (NV 36) och där rekommenderas storlek 110 på huvudmunstycket i Bingförgasaren.

Gör följande test: Kör på full gas (eller näst intill) några kilometer och stäng av motorn i farten. Rulla in till vägkanten och skruva ur tändstiftet. Om blandningen är rätt ska stiftets isolatorfot vara brun till färgen (=rätt huvudmunstycke). Är den vit är bandningen för mager (=för litet munstycke) och är den svart är blandningen för fet (=för stort munstycke).

Felet kan även ligga hos brytarna. DKW-motorn har brytare med en dubbel brytarfjäder och om den ena fjädern går av kommer brytarna inte att hänga med på höga varv och misständningar uppstår.

Någon som är bra på att skruva med gamla tvåtaktshojar i Stockholmsområdet känner jag inte till – men säkert någon av våra läsare. Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen