Kan man tillverka egna spolar till tändsystemet?

Fråga: Hej Jim! Jag har två motorer med trasiga tändspolar – en Cyclemaster med Vico-Pacy tändning, den andra är en Jap 4-taktare, båda har tändspolar av ”äggform” utan några egentliga gavlar. Kan man linda om dessa för utanpåliggande tändspole om man tillverkar gavlar av något isolerande material? Är det i så fall antalet varv eller trådlängd som är av störst vikt? Tråddiameter 0,6-0,8 mm? Cyclemastern har ju ingen bra plats för utanpåliggande spole, men jag tänkte fästa den på ramröret, ser inte originallikt ut men bättre det än att inte kunna köra den. Tacksam för tips!

Jan-Åke Mårtensson

 

Svar: Det går alldeles utmärkt att linda om originalspolarnas stommar till generatorspolar (även kallad matarspole) om man först tillverkar gavlar av exempelvis tunn glasfiber eller liknande. Materialet bör inte mjukna av värme och det bör också gå att limma det så att gavlarna sitter säkert. Det som är viktigt är antalet varv – inte trådlängden. Vanligtvis är det 175-240 varv som gäller (räkna de gamla varven på innerst lindningen) Tråddiametern är okritisk, men under 0,5 mm bör man inte gå. Övre gränsen på trådtjockleken sätts av det fysiska utrymmet. I Stora Tvåtaktsboken, del 1, finns en beskrivning på hur man bygger om en tändspole till en generatorspole för utanpåliggande tändspole.

Man kan låta om originaltändspolarna på samma sätt som de var lindade innan – med både primär- och sekundärlindning, fast det kostar en slant. Kolla med firman Lindom (tel. 070-511 70 40) om priser på material och eventuell omlindning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen