Hur riktar man aluminiumdetaljer utan att de spricker?

Fråga: För någon tid sedan läste jag om hur man riktar aluminiumdetaljer med hjälp av en enkel värmebehandling. Exemplet uppgav de typiskt krökta handtagsgrepp på mopeder och motorcyklar men kanske även kan användas till rikta böjda förgasarflänsar? Det tråkiga är att jag inte kommer ihåg var jag läste det men experten kanske kan länka eller t.o.m. komma med råden hur man går tillväga?

Erland Eriksson

 

Svar: Jag har nog skrivit om det i tidningen Classic Motor, men då har det handlat om aluminium. Förgasare är ofta gjutna i zinklegeringar (smältpunkt cirka 400 grader) och jag vet inte hur dessa beter sig vid värmebehandling.

När det gäller aluminium så gör man på följande vis när en detalj ska göras mjuk innan den riktas eller formas: Man värmer detaljen till cirka 400 grader och håller den uppvärmd en stund. Efter uppvärmningen är detaljen mjuk och håller sig så några timmar/dygn tills den så sakteliga hårdnar igen. För att ha koll på temperaturen kan man antingen sota detaljen med ett stearinljus och sedan värma det med exempelvis en gasolbrännare. När sotet försvinner är temperaturen uppe i cirka 400 grader. Eller så tar man en tandpetare eller trästicka som man trycker mot detaljen under uppvärmningen. När träet blir brunt i kontaktytan är man nära rätt temperatur.

Men detta är väldigt generella tips då det finns massor av legeringar som uppför sig olika vid uppvärmning.

Jim Lundberg

Hur riktar man aluminiumdetaljer utan att de spricker?
Förgasare är ofta gjutna i någon zinklegering och hur dessa beter sig efter uppvärmning har jag tyvärr inte testat.

Rulla till toppen