Fråga: Har en gammal encylindrig engelsk BSA från 1932. 500cc toppventil. Topplockspackningen har blåst ett par gånger. Misstänker att jag dragit bultarna för löst. Undrar vad jag ska använda för åtdragningsmoment. Bultarna är 4 stycken 7/16″ UNF. Både topplock och cylindern där bultarna är infästa är i gjutjärn. Är det lämpligt att momentdra bultarna, varmköra och dra dom igen?
Hasse C
Svar: Börja med att kontrollera att tätningsytorna på topplock och cylinder är absolut plana. Om packningen alltid går sönder på samma ställe kan det bero på att springan mellan topplock och cylinder är lite större där. Man kan plana ytorna själv genom att lägga ett slippapper på ett plant underlag, exempelvis ett glasbord, och sedan dra detaljen mot detta papper tills hela tätningsytan har blivit bearbetad.
Ibland så reser sig godset runt de gångade hålen så att dessa ser ut som små ”vulkaner” och då kan det bli så att det uppstickande godset ta i den andra tätningsytan så att packningen inte sammanpressas så mycket som den ska. Botemedlet är då att ta en 90-graders försänkare och försänka de gängade hålen så inget material sticker upp.
Om packningen är av solid koppar (som sällan går sönder) måste den mjukglödgas ordentligt innan den monteras. Det är alltid bra att både momentdra och efterdra topplocksbultar. Jag har inga uppgifter på moment, men om man tar en fingängad M10-skruv klass 8.8) som ligger hyfsat nära en 7/16″-skruv (diameter 11,1 mm) ska M10-skruven dras med cirka 5 Kgm (50 Nm). Se detta som ett riktvärde då jag inte vet vilken hållfasthetsklass dina toopplocksbultar har.
Dra åt bultarna korsvis och lite i taget tills de är fullt dragna. Varmkör motorn utan att belasta den hårt, låt den kallna och efterdra skruvarna igen. Tänk på att man ska lossa en skruv som ska efterdras en aning så den inte kärvat fast och lurar momentnyckeln att lösa ut.
Jim Lundberg




