Fråga: Hej Jim! Jag har ett par frågor om min Ducati Cucciolo som jag nu har renoverat klar och provkört ett par mil. Det är en fabrikstillverkad moped från början på 50-talet, inte en påhängd motor på en cykel och den heter enligt de gamla dekalerna Ducati Cucciolo, samma som motorn som är modell T1 eller T50, skillnaden tycks obefintlig i reparationshandboken.
Jag har aldrig sett någon liknande moped bland alla hundratals bilder som finns på nätet på Cucciolocyklar eller i övriga sammanhang. Min moped är ett vrakfynd från Värmland. Inga bakgrundsuppgifter tyvärr. Den startar mycket lätt och har ett underbart motorljud, men också ett rasslande missljud som jag inte kan bli klok på. Det hörs inte mycket på tomgång, men ökar, föga förvånande, med ökat varvtal. Alla rullager med sina lagerringar, rullar/nålar är nya med spel en à två hundradelar.
Även vevtappslagret. Det enda undantaget är ”kamkugghjulets” långa nållager som jag bedömde var ok. Missljudet låter f.ö. inte som ett lagerljud, det är mer ett odefinierat rasslande som om smådelar ligger och skramlar mot varandra. Det varierar obetydligt på de båda växlarna eller friläget. Svårt för dig att säga naturligtvis vad felet kan vara, men du har ju jobbat med en sådan här motor och kanske du har kört den och har någon idè?
Fråga 2: Mopeden hade i original 25″ däck och fälgar. Finns tydligen inte att få tag i denna världen, så jag har konverterat till däckdimension 24 x 2,25″ och endast använt naven från originalhjulen. Två helt nya däck lyckades jag få hjälp att hitta på en marknad och det som nu sitter på framhjulet på en vanlig lackad fälg (från en Novolette) är helt perfekt. Men det som sitter på bakhjulet på en kromad fälg (från en Roulette Lyx tror jag) vinglar i sidled. Det är en utbuktning på däcksidan, ca 10 – 15 cm lång och som mest ca 5-6 mm utstickande från däcksidans normalläge. Ett par mindre utbuktningar finns också. Jag har råkat ut för liknande tidigare, men då på begagnade däck. Kan det vara lagerskada, dessa NOS-däck, Värnamo, är säkert många år gamla även fast gummit är mjukt och felfritt. Eller kan ev. små måttavvikelser på fälgen ställa till det? Är detta ett känt fel och går det att göra något åt det? Liknande ”däckbubbla ” men mycket mindre kan det ju bli om däcket inte ligger riktigt rätt vid
Med vänlig hälsning
Göran Nilsson
Svar: Då Ducati Cucciolo är en fyrtaktsmotor kan rasslandet komma från ventilmekanismen med sina släpor och dragstänger. Beroende på årsmodell finns den Cucciolomotorer som har mer eller mindre öppen ventilmekanism uppe på topplocket som givetvis kan bidra med oljud. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för Ducati Cucciolo (och 29 andra motorer).
När det gäller bulor på nymonterade däck kan man testa med att ”massera” däcket med händerna tills det sitter där det ska. Då ska man bara ha några hektos lufttryck och gärna lite utspätt handdiskmedel (Yes) mellan däck och fälg.
En läsare tipsade om att man med hjälp av träklossar och spännband/tvingar kan hålla in bulan under uppumpning av däcket (Classic Motor nummer 3/2016). Normalt ska ett däck bara få bulor om det råkat ut för ett kordbrott i samband med körning i gupp eller liknande.
Jim Lundberg

Per Larsson heter tipsaren

Den del som vingarna sitter på håller kopplingsfjädrarna på plats. Den är gjuten av en legering som har tendenser att spricka.




