Fråga: Hej Jim, nu är jag så trött på dessa billiga tändspolar som inte håller måttet. Jag har nämligen en Monarped M32 från 1953. Motorn är en ILO FP50, nyrenoverad i både förgasare och motor. Dock krånglar tändningen och tändsystemet är Noris. Här verkar det vara lite svårare med tändspolen. Den blåa Stefan håller inte måttet och det är på gränsen till att den tar i svänghjulet. Har nu funderat på utanpåliggande tändspole. Vad är dina erfarenheter av detta? Och är det möjligt på denna moped med Noris-system?
Adrian
Svar: Då har du i princip två alternativ – antingen låter du linda om originaltändspolen eller så bygger du om tändsystemet till ett med utanpåliggande tändspole. Att låta linda om tändspolen till originalutförandet kostar en slant (cirka tusenlappen), men ger en betydligt bättre tändspole då den har modern isolering. Kolla med Lindom Magnetservice.
Alternativ två är utanpåliggande tändspole. Då lindar man om den gamla tändspolen med enbart en primärlindning (cirka 200 varv) vilket man gör hemma på arbetsbänken utan förkunskaper eller specialverktyg. Den gamla spolen fungerar då som en matarspole/generatorspole till den utanpåliggande som man då placerar någonstans på ramen.
Den senare lösningen har jag fastnat för och har byggt om ett antal tändsystem så att de fått utanpåliggande tändspole. Fördelarna är många – priset för koppartråd och en ny tändspole brukar stanna vid två hundralappar. Dessutom får den utanpåliggande tändspolen effektiv kylning av fartvinden och dessa tändsystem brukar vara extremt driftsäkra. Har själv kört ett antal tusen mil med ombyggda tändsystem utan ett enda haveri. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en detaljerad beskrivning på hur man går till väga.
Skriv Utanpåliggande tändspole i sökrutan uppe till höger så kan du läsa mer om detta.
Jim Lundberg





