Olja i vevhuset på Puch Dakota

Fråga: Hej Jim! Moped Puch Dakota 1973. Skulle byta kolvringar, men när jag tog bort cylindern var kolven relativt fet. Tittade ner i vevhuset och där finns olja, svårt att se hur mycket. Det rinner om vevstaken när man roterar på fläkthjulet. Har din bok (Stora Tvåtaktsboken, del 1), där du beskriver hur man tar isär motorn.

Skall det finnas olja i vevhuset? Troligen läckande packboxar? När vet man när man ska byta packboxar. Byta alla? Om inte är olja i vevhuset – hur smörjs vevstake m.m? Motorn är lite trött.

Tacksam för svar

Pär

 

Svar: I en tvåtaktsmotor som exempelvis Puch Dakota smörjs vevaxel och kolv av oljan som blandas in i bensinen. Eftersom det bara handlar om cirka 4 % olja så blir smörjfilmen ganska tunn och utspädd av all bensin. Om det rinner olja från vevstaken låter det som att växellådsoljan läcker in i vevhuset. Då borde det ryka rejält om avgaserna.

Om motorn inte är åtgärdad sedan 1973 är det nog hög tid att åtminstone byta packboxarna – eventuellt även ramlager när man ändå håller på. Övriga lager i motorn består av rullager med lösa rullar (46 stycken) och dessa har extremt lång livslängd och brukar bara skadas av rostangrepp – inte slitage.

Det kan även vara blockpackningen mellan motorhalvorna som läcker, men den packningen byter/kontrollerar man ändå när motorn delas. Om motorn är trött får man kolla att tändningen står som den ska och att rätt munstycke sitter i förgasaren. Dessa uppgifter hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 1 (sidan 235). Läckande packboxar brukar ge en svårstartad motor som bara vill gå på högre varv. Kolla även att avgasporten i cylindern samt resten av avgassystemet inte är igensotat.

Jim Lundberg

Olja i vevhuset på Puch Dakota
För att kunna byta den högra packboxen i vevhuset måste motorn delas.

Rulla till toppen