Fråga: Hej. Jag har en BFC Stafette från tidigt 50-tal som var ganska trött när jag köpte den. Det visade sig att kolven var bytt av förra ägaren och den nya kolven var lite lägre. Eftersom original kolven som följde med var skadad, så lät jag svarva en ny. När den var på plats gick mopeden igång och var faktiskt ganska pigg ca 300 meter. Där dog den och har varit omöjlig att få igång sedan dess. Har bra gnista, har provat med startgas, har provat att sätta tillbaka den gamla kolven, gjort rent förgasare, men motorn vill inte i vilket fall. När man försöker få igång den så hostar den till som mest, men vägrar att tända ordentligt.
Kristian
Svar: Kolla att du har ordentlig kompression. På en äldre moped ska det vara ett kompressionstryck på cirka 4-6 kilo (4-6 Bar). Gör ett startförsök och kolla på tändstiftet. Är det blött så är gnistan svag och är det torrt så kommer det inget bränsle. Då kan du se i vilken riktning du ska felsöka – tändning eller bränsle.
Kondensatorn är en detalj som kan avlida blixtsnabbt och oväntat. Packboxarna i vevhuset kan också haverera snabbt om mopeden är gammal och har stått länge. Ibland händer det att stora sotflagor lossnar i avgassystemet och täpper till detta vilket kan ske på ett ögonblick. Men då brukar motorn i många fall gå att starta, fast den orkar ingenting.
Jim Lundberg




