Fråga: Hej. Jag har en Monarscoot 1961 med tvåväxlad ILO-motor som jag i våras fick gjort motorrenovering på och bytte lager och packboxar. Det monterades även en Rito vevaxel. Problemet är att motorn börjat läcka växellådsolja från hålet med frikopplingspinnen. Det verkar torrt bakom svänghjulet och den startar och går på tomgång ungefär som den gjorde innan renoveringen. Vad kan orsaka läckaget?
Bästa hälsningar J.H
Svar: Kolla först och främst att det är rätt mängd olja och av rätt viskositet i växellådan. ILO Pianomotorn som sitter i din Monarscoot ska ha 2 deciliter SAE 20 till SAE 30 i växellådan. SAE 30 är lättast att hitta i små förpackningar då den säljs som gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker.
Nu minns jag inte om oljepåfyllningspluggen (1 på nedre bilden) har ett ventilationshål, men om det finns måste det vara fritt från smuts så att trycket i växellådan inte stiger. En läckande packbox i vevhuset (höger sida) eller läckande blockpackning mellan växellådan och vevhuset kan orsaka ökat tryck i växellådan med läckage som följd. Då borde det även ryka mer om avgaserna. Den lilla tryckstången innanför kopplingsarmen har ingen gummitätning i blocket så där kan det lätt uppstå läckage om det är för mycket eller för tunn olja samt om ventilationen av växellådan inte fungerar.
Jim Lundberg

1=Påfyllningsplugg.
2=Avtappningsplugg.
3=Nivåplugg.




