Rätt ATF-olja till DBS Safir med Saxonettemotor

Fråga: Hej, jag har läst om oljebyte i dina tidigare trådar där du nämner Dexron som det rätta alternativet till en DBS Safir Saxonette 3033 Sachs 50AS, den helautomatiska växellådan som man trampar igång. På veteranmopeder.com kan man i info gällande servicedata lösa om förslag till växellådsolja och man skriver där inom parantes ”använd ej Dexron”. De rekommenderar istället OKQ8 ATF typ F/G.

Har du lust att skriva några kommentarer så jag inte gör bort mig i val av olja så vore jag jättetacksam. Har också en lite undran när dessa började tillverkas, gammelfarfar köpte den enligt ryktet. Samt har du någon idé vart jag kan hitta ett stöd till den, central eller sidostöd?

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning,

John

 

Svar: Det här med oljor skapar ofta debatter om vad som är rätt eller fel. I ditt fall finns det dock ett ”Big no-no” – att aldrig hälla vanlig växellådsolja eller motorolja i en Saxonette. Gör man det kommer centrifugalkopplingen att slira så att den knappt driver mopeden framåt och då räcker det inte alltid med att byta till ATF-olja. Man kan behöva rengöra kopplingens drivbackar med bromsrengöring (Typ Bräkleen) om den ska fungera igen.

Om du bara ser till att hälla i ATF-olja så är du på rätt spår och ingenting kan ta skada. Skillnaden är att ATF Dexron (GM) och ATF F/G (Ford) är olika ”sträva” vilket ger olika karaktär på växlingen/kopplingen. Jag har för mig att F/G-oljan är den mest sträva och ger distinktare inkoppling. Någon har sagt att Saxonetten slirar mer med Dexronoljan, men de jag har pratat med som testat med Dexron vittnar om att den oljan fungerar alldeles utmärkt. Testa gärna själv och se vilken typ av ATF-olja du föredrar i Saxonetten.

DBS är en norsk tillverkare av tvåhjulingar och förkortningen står för ”Den Beste Sykkel”. I Sverige har förkortningen lite retsamt fått förklaringen ”Döden bakom styret”. Jag vet tyvärr inte exakt när DBS Safir 3033 tillverkades, men det verkar som att den dök upp i början av 1970-talet. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor som har delar till äldre mopeder. Du kan även annonsera i Classic Motors privatannonser, vilket är gratis, efter delarna du söker.

Jim Lundberg

Rätt ATF-olja till DBS Safir med Saxonettemotor
Dexron eller F/G?

Rulla till toppen