Fråga: Hej, är lycklig nybliven ägare till en NV 11 D med DKW motor. Mitt problem är att tändspolen börjar ”brinna” när jag slår på tändningen. Jag vet att man kan köpa en extern tändspole och koppla in, det är inga konstigheter men frågan är ju varför? Bör ju finnas en orsak till att spänningen blir för hög. Ser att batteriet som fanns till är på 6 volt 12 ampere men handboken föreskriver ju 8 ampere… kan det ha med saken att göra eller har ni någon annan bra förklaring?
Tack på förhand.
Stefan Skog
Svar: NV 11 har väl redan en extern tändspole i bakelitlådan under sadeln? Originaltändspolen sitter infäst i denna låda, men en annan tändspole av universaltyp bör gå att få in i lådan.
Det viktigaste med batteriet är spänningen vilket är korrekt med 6 volt på NV 11. Att batteriets kapacitet är 12 amperetimmar (Ah) istället för 8 ska inte kunna skada tändspolen. Möjligtvis får generatorn och/eller laddningsreläet jobba lite hårdare med att ladda ett 12 Ah batteri – särskilt om det är väldigt urladdat.
Om det ”brinner” i din tändspole (vilket jag tolkar som att det fräser och ryker om tändspolen) så är nog den spolen defekt och bör bytas ut. Det går även att linda om originaltändspolen. Kolla med Lindom Magnetservice.
Jim Lundberg





