Fråga: Hej! Jag renoverar en Crescent Compact med Sachs 50/2 och har klyvt motorn för inspektion och packningsbyte. När jag nu sätter ihop motorn igen så går allt bra tills jag drar åt skruvarna som håller ihop blocket. Då blir det för trångt i motorn och kicken samt transmissionen trögar. Släpper jag lite på skruvarna går det lätt och fint. Motorn och transmissionen fungerade fint innan jag klöv den och jag har ännu inte shimsat för ny packning. Alltså måste något ha hamnat lite, lite fel. Men vad? Tacksam för idéer.
Mvh Tom
Svar: Ett klassiskt fel vid montering av Sachs mopedmotorer med kick är att den plåt där kickstoppet av gummi sitter måste träs över kickaxelns bussning i blocket. Bussningen ska alltså sticka in i plåtens hål (bilden i mitten). När man monterar kickaxeln får man först se till att plåten träs över bussningen – sedan sätter man en slangklämma runt kickaxeln på blockets utsida så att axeln inte kan röra sig inåt. Klämman får sitta kvar tills man dragit ihop blockhalvorna.
Ett bra trick när man drar ihop motorhalvor är att skruva sakta på blockskruvarna och samtidigt snurra lite på samtliga axlar. Då känner man direkt vilken axel det är som trilskas. Kolla även så att inget shims hamnat fel eller att någon lagerrulle kommit på avvägar. Rullarna fixerar man med fett vid monteringen av motorn.
Jim Lundberg






