Fråga: Hej Jag håller på att renovera en Husqvarna M28 från 1951 på 118cc. När jag delade på motorn för att byta lager upptäckte jag att vevpartiet glappade. Jag hade tidigare köpt på mig en låda med Svart-/Rödqvarna-prylar, däri fann jag en nyrenoverad vev som enligt säljaren kommer från just en Rödqvarna, jag mätte upp den ”nya” veven och jämförde måtten med den gamla, bara för att vara säker, och måtten var till synes lika.
Men nu när jag monterat ihop motorn får jag inte längre dit svänghjulskåpan, den tar i svänghjulet när kanten på kåpan är ca 2 mm från motorblocket! Min första tanke nu är att jag fått tag på ett vevparti från en svartqvarna, testade med ett svänghjul från densamma, med oförändrat resultat. Finns det någon skillnad mellan vevpartierna i Svart-/Rödqvarna som jag har missat, eller kan det vara något annat som är fel?
Mvh
Jim Ö
Svar: Jag har tyvärr inga mått på vevaxlarna till Husqvarna Mod 24 (Svartqvarna) och de senare modellerna som börjar på nummer 27. Fast det låter som att ramlagertappen sticker ut en centimeter för mycket om inte svänghjulskåpan ens når fram till motorblocket. Denna tapp kan du hjälpligt kontrollmäta längden på utan att dela motorn genom att mäta från vevhuset och ut till änden på tappen.
Det mesta, undantaget kolv och cylinder, är lika på Mod 24 och i senare motorer som sitter i Mod 27 och uppåt. En detalj som Husqvarna själva förordar är att man ska montera senare motorers vevstakslager i Mod 24 om detta byts, vilket tydligen passar rakt av. Men när det gäller hela vevaxeln vet jag inte.
Motorn har tre ramlager, varav två sitter på svänghjulssidans ramlagertapp. Men hur vevaxeln ska kunna förskjutas så mycket att svänghjulskåpan inte går på kan jag inte klura ut. Jag förutsätter att svänghjulet går på axeln som det ska och att ramlagertappen är helt inpressad i vevskivan.
Jim Lundberg




