Fråga: Hej! Frågan har kanske ställts förut, när det handlar om moderna tvåtaktsoljor och gamla mopeder. Förr var det ju för det mesta 4 % inblandning som gällde. Ska man fortsätta med det eller är dagens oljor så mycket bättre att det rentav räcker med 2 %, eller hur ligger till med den saken?
Håkan Rydh
Svar: Dagens tvåtaktsoljor smörjer bättre och smutsar ner motorn mindre än den motorolja som användes förr i bensinen till tvåtaktare. Om man kan minska inblandningen beror till stor del på motorns konstruktion. En av de hårdast belastade delarna i en motor är kolvbulten och dess lagring. Har motorn en bronsbussning vid kolvbulten skulle jag inte rekommendera mindre än 3 procent oljeinblandning oavsett vilken typ av tvåtaktsolja man använder.
Motorer med nållagrad kolvbult klarar sig med lägre inblandning, i vissa fall med endast 1 procent, även om jag nog skulle sätta 2 procent som undre gräns för att vara på den säkra sidan. I Sverige provade man med att köra Sachs mopedmotorer med bronsbussning vid kolvbulten på 2 procent vilket fungerade på vanliga mopeder, men inte på flakmopederna som jobbar lite hårdare. Där skar bussningarna eller slets ut i förtid. När sachsmotorerna så småningom fick nållagrad kolvbult gick det att köra på 2 procent.
Sedan finns det alltid undantag åt bägge håll. Puch Maxi är ett exempel där fabriken rekommenderar 2 procent oljeinblandning trots att motorn har en bronsbussning. Det finns dessutom många olika typer av tvåtaktsolja idag. Det finns olja för luftkylda motorer, vattenkylda (marin) motorer och snöskotrar. För att förvirra ytterligare finns oljorna som mineral- del- eller helsyntet. Vad man väljer är inte så noga, men marinoljor kan fungera sämre i en luftkyld motor som är betydligt varmare än en vattenkyld. Racingoljor kan vara svåra att förbränna om man kör dem i en otrimmad motor vilket kan ge oljeslabb i avgassystemet och ska man köra en separatsmord motor i 30-40 minusgrader måste oljan vara lättflytande vid så låga temperaturer så att oljepumpen kan trycka fram oljan dit den ska.
Om du skriver ordet Tvåtaktsolja i sökrutan uppe till höger kan du läsa mer om detta med oljeinblandning och smörjning.
Jim Lundberg





