Fråga: Hej. Håller på att fixa till en Husqvarna 281 Drömbåge årgång 1955 men som jag inte lyckas få ordning på. Det känns som om den inte vill varva upp helt på fullgas. Har rengjort förgasare, bytt tändstift och bytt till nya brytarspetsar och lite otippat lyckats ställa in exakt 27,5° förtändning både med stroboskop och bakplåtspapper mellan brytarna.
Min fråga är: Kan en defekt tändspole eller kondensator vara roten till problemet? Idag när jag var ute och körde så stannade motorn efter någon kilometer och var sedan väldigt svår att få igång trots att den alltid startar på andra kicken vid kallstart…
/Cruzze
Svar: Även om förtändningen hamnar några grader fel ska motorn inte krångla för det. Är tändningen för sen blir motorn slö och varmare än normalt, och är tändningen för tidig kan motorn spika vid gaspådrag och sparka tillbaka när man kickar. Om en motor tenderar att varva mer om man släpper lite på gasen kan det bero på för litet eller igensatt huvudmunstycke.
Testa följande nästa gång den har stannat under färd: Gör några startförsök och ta ur tändstiftet. Är det blött är det problem med tändningen eller så flödar förgasaren och är det torrt kommer det inget bränsle. Det sista kan bero på ånglås. Om bensinslangen är genomskinlig kan man vid ånglås se hur det stiger bubblor i slangen när bensinen kokar i förgasaren. Kolla hur tändstiftet ser ut efter en stunds körning på full gas. Är isolatorfoten kritvit är blandningen för mager, är den svart är blandningen för fet. Rätt blandning ger brunt stift.
Men det är ovanligt att en motor stannar under färd på grund av ånglås. Jag tror mer på tändspolen eller kondensatorn som orsak.
Jim Lundberg




