Fråga: Är det olika offset på navet i Stensholms svänghjul till JB motorerna 128 och 150 cc? Håller på att montera och komplettera en JB 128 efter byte av samtliga lager samt en helt slutkörd växelförare. Allt har gått bra tills det är dags att provmontera ett svänghjul. Då jag tyvärr inte äger något JB 128 svänghjul, så testade jag med ett dito till en JB 150 istället enligt följande resonemang som vi hade på äldre tråd: ”Tändplatta till JB 128”. Om jag inte är helt ute och cyklar nu så gäller följande:
• Husqvarna svänghjul vänster sida medurs rotation.
• JB 128 svänghjul höger sida medurs rotation.
• JB 150 svänghjul vänster sida moturs rotation.
JB motorerna roterar åt samma håll som bakhjulet, men har svänghjulet på olika sidor.
Husqvarnamotorerna har motsatt rotationsriktning på vevaxeln kontra bakhjulet.
Så JB 128 och 150 borde kunna ha samma svänghjul om man inte monterar woodruffkilen då dessa sitter på olika klockslag för de bägge motortyperna. Konan är lika för bägge varianterna. Jag upptäcker då att svänghjulet från 150 motorn tar i JB 128 ans högra blockhalva precis då svänghjulet skall nypa fast på konan. Det verkar således som att navet sitter på olika djup i svänghjulen, eller kanske rättare uttryckt, att navens kona har olika ”offset” i förhållande till svänghjulens innerkant. Här talar vi om ganska små mått på allt ifrån några tiondels mm upp till typ 2 mm. Har testat på två olika JB 128 block med två olika vevaxlar, bara för att konstatera att det blir samma problem för samtliga kombinationer. Har även kontrollerat att samtliga ramlager ligger bottnade i blockhalvorna och att vevaxeln ligger dikt mot lagren. Detta ger då att den utstickande högra vevtappen hamnar rätt i förhållande till motorblocket.
MVH
Bengt Göransson
Svar: Jag har mätt på ett antal Stensholms svänghjul från olika motortyper och på samtliga ligger navet 12 mm under hjulets kant (se bild). Men att man skulle kunna använda vilket hjul som helst om man bara struntar i krysskilen är lite osäkert. Det som ger rätt abriss (fältbrytningsavstånd) är brytarnockens placering gentemot magneterna i svänghjulet.
Det Stensholms-system som sitter på JB 128, JB 150 och Husqvarna 120 ska samtliga ha ett abriss på 7-10 mm för att det ska bli någon gnista. Har man tur kanske det går att använda ett svänghjul med motsatt rotationsriktning så att abriss blir rätt. Eller så kanske man kan få till det om borrar ur nitarna till navet och vrider detta i hjulet. Man får kontrollmäta abriss efter att brytaravståndet är justerat
Jim Lundberg





