Fråga: Hej! Det är så här att jag har en Puch Dakota. Den har nyligen för ca 70-80 mil sedan fått nya SKF eller NSK lager, packningar och packboxar. Samt en ny vev som jag fick utav kompisen. En helt ny vev som inte har nållager alltså utan extreme racing heter den. Den är inte trimmad mer än ett annat avgassystem. Låter kanon i motorn, lite smått ojämn tomgång så det lät nästan som lagerknack när jag sätter på detta avgassystem, men testade original igen och då gick den jämt och fint igen. Enda saken är att den låter lite när man frikopplar.
Borde vara dragbultslagret men den är också bytt till kvalitetslager. Har jag inte i någon växel och håller in kopplingshandtaget så hörs det inte jättemycket men när jag sedan lägger i växeln så låter det genast mer. Den går jättefint i motorn när växeln är i även på höga varv. Kan det vara dragbultslagret och är det farligt att köra så?
Tack så mycket på förhand!
Palle Karlsson
Svar: Om det vore det lilla kullagret i dragbulten som väsnas borde ljudet vara lika starkt oavsett om man har en växel eller friläget inlagt. Det lär ha funnits nytillverkade dragbultslager av usel kvalitet på marknaden, men om du hittat ett bra lager/dragbult ska det hålla många tusen mil innan det är dags för byte.
När man drar in kopplingen och lägger i en växel så roterar vevaxeln och kopplingskorgen står stilla. Om något är fel här kan det låta mer när man har växeln ilagd eftersom man då har flera ytor som rör sig mot varandra. Mellan korg och vevaxel ligger en bronsbussning som kan vara värd att kolla upp – likadant med shimsen vid bussningen.
Om man drar in kopplingen och har kvar friläget kan både korg och några av växellådans axlar ändå rotera eftersom dessa inte är låsta av någon växel och kan rotera fritt i sina lager. Då kan det räcka med den lilla kraft som passerar kopplingen trots att den är helt frikopplad för att dessa delar ska rotera. Då rör sig troligtvis samtliga delar i kopplingen med varandra som när man kör och inget, eller mindre, oljud uppstår.
Lite spånande från min sida…
Jim Lundberg




