Ställbart munstycke på Puch Dakota

Fråga: Hej har en Puch Dakota som när man åker så låter det som det blir slut på bensin fast de finns bensin i filtret. Den ryker (rycker?) men lägger ej av. Det är väl för ställbara munstycket. Hur vet man när man ska vrida på det och vilket håll?

Jocke

 

Svar: I det ställbara munstycket finns en gängad nål med en spets. Spetsen går i ett hål i änden på munstycket. Detta hål sitter i anslutning till flottörhuset. När man skruvar in munstycket (medsols) går nålens spets längre in i hålet och stryper bensinflödet från flottörhuset.

Om man drar in munstycket för långt får motorn för mager bränsleblandning och då brukar ett symtom vara att motorn går sämre på full gas och när man släpper lite på gasen så ökar farten. Mager blandning kan även ge en överhettad motor som man nypa eller i värsta fall skära.

Om man istället öppnar munstycket för mycket blir blandningen för fet och då börjar motorn att fyrtakta. Rätt inställning på munstycket har man om motorn börjar fyrtakta på höga varv – exempelvis i en nerförsbacke.

Ett vanligt scenario med ställbart munstycke är att man drar in det så mycket att motorn varvar som mest när den är varm vilket kan ge några extra kilometer i toppfart, och sedan när man ska kallstarta måste man öppna munstycket för att motorn ska svara på gasen.

Vissa ställbara munstycken är defekta och då blir det väldigt svårt att få till rätt inställning. Ibland är de fyra hålen i nederändan på munstycket ihoptryckta för att man dragit fast munstycket för hårt i förgasaren, ibland är spetsen på nålen skadad för att man dragit ner denna för hårt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen