Olika motorfästen på Sachs mopedmotorer?

Fråga: Hej Jim. Går det och sätta den nya sachsmotorn på en moped där man har haft den gamla sachsmotorn och finns det reservdelar till den nya motorn? Den nya motorn sitter på den nya flakmopeden.

Mvh

Anders Carlsson

 

Svar: Det beror på vad som menas med ”nya” sachsmotorer. Det finns en ursprunglig motor från mitten av 1950-talet. Den motorn fick sedan bredare motorfästen. Efter denna motor kom ”500-serien” med en helt ny motorkonstruktion där cylindern pekar rakt framåt.

Om man har en motor av första generationen (övre bilden) så är nyare ramar för breda i motorfästet och utrymmet måste fyllas ut med distanser. Jag har mätt på olika motorer och där är bredden 31, 38 och 42 mm, beroende på modell. Hålbilden ska däremot vara samma på dessa motorer så motorerna ska passa i olika ramar om man undantar bredden på fästena.

När det gäller modellen med cylindern framåt (bilden nedan) vet jag inte om något hål stämmer mot de gamla motorerna. Den motorn har det främre fästet i blocket medan de äldre varianterna har fästet i topplocket.

Tillgången på reservdelar till de äldre motorerna är god. Det finns massor av begagnat och en hel del nytillverkat. Det finns även delar till motorn med liggande cylinder, men kanske inte lika mycket. Googla runt lite så dyker det upp flera svenska firmor som har delar.

Jim Lundberg

Olika motorfästen på Sachs mopedmotorer?
På 1980-talet dök Sachs 505-motorn upp med sin liggande cylinder. Denna motorn har inte mycket gemensamt med de gamla modellerna.

Rulla till toppen