Gängpaj på vevaxeln vid svänghjulet på JB 128

Fråga: Hej. Jag har en Centrum från 1949 med JB 128cc-motor som har gängpaj på veven vid svänghjulet. Hur åtgärdar man det, och finns det vevar att få tag på till den?

Med vänlig hälsning

Kalle

 

Svar: Om du har en JB-motor från 1949 så kan den ha det franska tändsystemet Novi som satt på de första motorerna som tillverkades. I så fall har motorn ett stort kromat svänghjul utan inspektionshål och tändkabeln kommer ut ur blocket i framkant. Gängan på dessa heter M14x1,5 vänster. Dessa motorer gjordes bara i några hundra exemplar så det är lite svårare att hitta vevaxel till dessa.

Senare JB-motorer fick det svenska tändsystemet Stensholm (senare omdöpt till Stefa) och då är det lättare att hitta vevaxlar. Här heter gängan M12x1 vänster. I bägge fallen är det förmodligen veteranmarknader som gäller om man ska hitta något. Du kan annonsera gratis efter vevaxlar i Classic Motors privatannonser.

Sedan beror det ju på hur allvarliga skadorna är på gängorna. Tyvärr så är det relativt vanligt att axlar med vänstergänga är skadade just för att man vridit muttern åt fel håll när den skulle lossas. Jag har sett JB-axlar där den gängade biten saknas helt – man har alltså dragit av axeln.

Är det rimliga skador kanske man kan snygga till gängorna med ett gängsnitt eller svarven. En annan variant är ju att svarva ner diametern på den gängade delen och gänga om den till närmast underliggande gänga. M14 till M12 eller M12 till M10 beroende på vilken axel man har.

Jim Lundberg

Gängpaj på vevaxeln vid svänghjulet på JB 128
På motorer med Novi-system kommer tändkabeln ut på framsidan av motorn.
Gängpaj på vevaxeln vid svänghjulet på JB 128
Följande generation fick helsvenska Stensholm tändsystem.
Gängpaj på vevaxeln vid svänghjulet på JB 128
På motorer med Stensholmsystem kommer tändkabeln ut på motorns ovansida

Rulla till toppen