Fråga: Hej Jim, jag skrev i mars i år om min Lambretta Li 150 som rusade på tomgång. Under sommaren uppstod också ett annat problem som egentligen överskuggade rusningen. Den vill inte gå på höga varv. Den liksom stryps vid ett visst varvtal eller visst gaspådrag. Jag utgick från Ditt tips om packboxarna och har nu bytt den på svänghjulssidan. Passade samtidigt på att byta brytarspetsar och kondensator och ställa tändningen anpassad till blyfri bensin.
Tyvärr kvarstår dock problemet med gaspådraget. Rusningen på tomgång verkar ha försvunnit. Har Du något tips? Det verkar som att vid ett visst varvtal eller gaspådrag så stryps motorn och stannar om jag inte släpper gasen. Någon gång har jag genom att ”lirka” fått upp varvtalet men den går då ojämnt. Jag har gått igenom och rengjort förgasaren och bensinkranen. Vad återstår? Tändspolen? Fallet från bensinkranen till flottörlocket är kort på den här modellen. Kan det betyda något, men sånt kan ju inte uppstå plötsligt.
Lennart Löfqvist
Svar: Att den inte vill varva upp kan bero på att den får för mycket (fyrtaktar) eller för lite (stryps) bensin. Kör en stund på full gas och stäng av motorn i farten och ta ur tändstiftet. Är det blött kommer det för mycket bensin. Motorn bör då även fyrtakta och det ska ryka rejält om avgaserna. Är tändstiftet torrt kommer det för lite bensin och då kan felet ligga i ett igentäppt huvudmunstycke. Detta munstycke arbetar inte på tomgång och mellanfart.
Liten nivåskillnad mellan tank och förgasare ska inte spela någon roll. Så länge tankens lägsta del ligger högre än flottörhusnivå i förgasaren ska det fungera. Kolla om det gnistrar mycket mellan brytarkontakterna när motorn varvas upp. Lite gnistor blir det alltid som en konsekvens av att man bryter en ström, men de ska vara små om allt är okej. Nytillverkade kondensatorer kan vara ett elände då det tyvärr har förekommit en hel del skräp från låglöneländer på svenska marknaden.
Prova gärna med den gamla kondensatorn om det blir någon skillnad. Den behöver inte monteras i tändplattan utan man kan dra in sladdar till brytarna och tillfälligt hänga kondensatorn på utsidan. Kondensatorns bägare måste vara i kontakt med motorblocket (jord) Se bara till att koppla ur den nya under testet.
Tändspolen kan vara orsaken, men testa det som nämnts här först – det är nog troligaste anledningarna.
Jim Lundberg




