Fråga: Jag har en Dodge Dart GT 1966, där både halv- och hellyset slutat fungera. Trodde först att felet satt i ljusomkopplaren på instrumentpanelen. Jag tog loss och mätte på den och tycker den beter sig märkligt. Det är kanske oxid på kontakterna i den? Förstår inte funktionen på den – tre stift med tolv in?
Men när jag kopplade in den igen fick jag ström ner till fotomkopplaren till hel/halvljus.
Därifrån verkar det vara någon ”kortis”, då jag har 12 volt ut på båda stiften samtidigt, i både halv- och helljus läget.
Dock verkar själva fotomkopplaren vara okej när jag mäter den med en summer.
Har försökt följa kablarna för hel- och halvljus. De tycks gå in i säkringsdosan men går bara förbi och ut till någon kopplingsbox på torpedväggen.
När jag mäter framme på lampan är där också kortis mellan halv- och helljus.
Har du något tips om var problemet ligger?
Var kan man få tag på ett kopplingsschema till Darten?
Tacksam för tips!
Vänligen Björn
Svar: Visst har vi lite tips. Du verkar ha löst kontaktproblemen vid strömbrytaren och det är ett bra första steg.
Koppla förbi fotomkopplaren – det vill säga lägg ihop den ingående kabeln som du fick tolv volt på (ljusgrön enligt kopplingsschemat) med en av de utgående kablarna (svart). Givetvis ska ljusomkopplaren på panelen vara utdragen till hel/halvljus och du bör ha kontrollerat att hel/halvljuslampan är hel.
Fungerar ljuset gör du om proceduren, men denna gång lägger du ihop ljusgrön och röd kabel. Fungerar ljuset även denna gång ligger felet i fotomkopplaren. Om ljuset inte fungerar någon av gångerna är felet förmodligen dålig kontakt (börja med att mäta upp kopplingsdosan på torpeden) eller kabelbrott någonstans mellan fotomkopplaren och glödlampan.
Jag vet inte varför du fick fram att det var kortslutning mellan hel- och halvljus framme vid lampan, men det kan bero på dålig jordning. Kontrollera även det för säkerhets skull.
Kopplingsschema brukar finnas i verkstadshandböcker, och även på internet (se länk nedan).
Lycka till
Robert Gustavsson




