Montera tillbaka svänghjul på ILO

Fråga: Mekar lite med min ILO 50, när jag lossade svänghjulet Använde jag en avdragare, men är det bara att skruva fast det när det ska tillbaka?

Percy

 

Svar: Nu vet jag inte vilken ILO-motor du har. Är det en tidig ILO FP 50 (enväxlad) så sitter det ett litet styrstift i vevaxeln som ska passas in i spåret inne i svänghjulets hål. Om stiftet har gått av får man försöka att borra ur det gamla och sätta dit ett nytt. Man kan använda skaftet på en pensionerad snabbstålsborr som limmas i vevaxelns hål med Loctite. Man kan montera svänghjulet utan detta stift. Då får man ställa kolven i tändläge (4-4,5 mm före övre dödläget) och sedan trycka på svänghjulet löst på axeln och vrida det i rotationsriktningen tills brytarna precis öppnar. Då knackar man fast hjulet och drar fast muttern.

Är det en senare ILO FP 50 eller ILO Piano G 50 sitter det en halvmåneformad krysskil i vevaxeln. Den kilen ska passas in i spåret inne i svänghjulets hål. Saknas kilen finns det nya på Jacking AB 0227-133 22. Se till att axeln och svänghjulets hål är rena och fria från skador. Muttern som håller hjulet ska dras med 2,5-3,0 Kgm (kilogrammeter). Har man ingen momentnyckel kan man förlänga skaftet på lednyckel med ett 1 meter långt rör där man hänger en vikt på 2,5-3 kilo i ytteränden. Tänk på att egenvikten hos röret bör vara så låg som möjligt. Håll röret horisontellt och låt vikten dra ner änden. Byt grepp på muttern tills röret stannar i horisontalläge.

Jim Lundberg

Montera tillbaka svänghjul på ILO
De flesta motorer har en kil eller ett stift i vevaxeln som styr upp svänghjulet så att det hamnar i rätt position.

Rulla till toppen