Alternativa lager till Sachs 98 cc

Fråga: Hej grabbar! Nu är äntligen min Sachs 98 färdig och det är till stor del er och Stora Tvåtaktsbokens förtjänst, så STORT TACK från djupet av mitt hjärta. En del frågor finns förstås alltid kvar t.ex:

Kan man göra lagerrullarna av silverstålsämne? Dessa ligger ju någon eller några hundradelar under den nominella diametern. Dock vet jag inte hur det står till med hårdheten i silverstålet Är den tillräcklig?

Ett lager som heter 6203 har ju måtten 17x40x12 mm. Är detta godkänt som ramlager eller måste man slaviskt följa ramlagrets mått som är 17x40x10 mm? Till sist: Är det någon idé at använda ett Z eller 2Z som ramlager? Kan Ni tipsa om någon som har en ram till min andra motor, den skall ha en springergaffel.

Hälsningar

Alf Wendel

 

Svar: Kul att du fått den hjälp du behöver från både böcker och besökare. När det gäller lagerrullar är dessa tillverkade av extremt hårt och segt kromnickelstål för att klara trycket i ett lager. Silverstål och liknande kommer inte att hålla någon längre tid. Nya rullar kostar inte många kronor och finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227-133 22).

Originalramlagren i Sachs 98:an är så kallade magnetlager (satt förr i tändmagneter) och har små inbyggnadsmått i förhållande till storleken på kulorna. Lagret har beteckningen L17 och sitter i Sachs och Puch mopedmotorer. Även dessa finns hos Jacking AB. Det finns numera spårkullager med samma inbyggnadsmått som L17.

Spårkullagret 6203 är också använt som ramlager i vissa motorer, men är 2 mm för brett relativt utrymmet för ett L17.Sätter man i två 6203 i stället för L17 kommer utrymmet mellan lagren för vevaxeln att krympa med 4 mm. Vevaxeln kommer alltså inte att få plats i vevhuset utan att man svarvar lagerhålen djupare (om gods finns).

När det gäller tips om ram med gaffel av springermodell får jag hänvisa till våra besökare och till Classic Motors privatannonser som är gratis.

Jim Lundberg

Rulla till toppen