Mustang Cobra som surar ner sig

Fråga: Hej! Jag har en Crescent Compact med tvåväxlad sachsmotor. originalcylinder utan plugg och med höjd avgasport original avgassystem, original förgasare (8,5mm) och tror de är original drev. Om man riktigt pressar den kan man komma upp i ca 55km/h, men den har ett väldigt brett effekt register. Det finns inget ”mööande”

Sedan äger jag också en Mustang Cobra 1000 med treväxlad zündappmotor. Motorn har precis varit på service och fått alla nya lager, ny vev, nya lameller, växelklocka, mm. Jag köpte en 50cc Athena minitherm (7,5 eller 5,5hp) 17mm Bing ubåtkopia och resten original med tändning och avgas.

Problemet är att mutanten inte har samma effektregister som compacten. Den surar ner sig lite det allra första när man gasar men kommer sedan igång och går rent. Vad kan det bero på att zündappen vill ”mööa” och inte sachsen? Och vad skulle man kunna göra åt det? Har testat att justera nålen och även munstycket. Rekommenderat avgassystem? Förgasare? Tändning?

Tack på förhand

Love Grip

 

Svar: När man trimmar en motor gäller det att alla delar lirar ihop; Förgasare, cylinder, avgassystem och utväxling måste stämma med varandra – annars kan motorn till och med gå sämre än original. Då vi på Classic Motor inte vill bidra med trimtips eftersom det är olagligt att framföra en trimmad moped på allmän väg, överlåter jag eventuella tips till våra läsare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen