Fråga: Hej Jim! Jag har en Crescent Compact 1252 som jag har några frågor kring. Första gången jag över huvud taget mekar med Sachs så några frågor är riktiga nybörjarfunderingar. Ska tillägga att jag aldrig heller kört Sachs tidigare och således ej heller min moped då den endast fungerade med 3:ans växel i vid inköp samt saknade växelpedal och kickpedal.
1. När mopeden införskaffades fungerade inga lampor men dödarknappen fungerade. Nu efter att jag gått igenom en mängd olika saker på mopeden och startar den (startar väldigt lätt) så fungerar fortfarande inte ljuset men även dödarknappen har slutat fungera. Man kan känna att det kittlar lite i fingret när dödarknappen trycks in dock. Alla kablar är kopplade som innan svarttill svart osv. Något du kommer på direkt som kan vara orsaken till elfelen?
2. När man kickar är det ibland inget motstånd i kickpedalen, alltså drevet greppar inte tag för att kunna dra runt motorn. Vilka delar slits ofta ut och behöver bytas i kickanordningen?
3. I vilken ordning ligger växlarna och frilägen? Ligger 1:an längs ner och man drar växelpedalen uppåt för att växla i 2:an? Är det frilägen mellan alla växlar om man inte växlar fullt? Provade att ställa växlarna enligt en beskrivning du gett här på hemsidan men upplevde att det blev en hel massa frilägen istället och det var allmänt svårt att få i växlarna.
Tack på förhand!
Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning. Lossa den gula kabeln nere vid motorn och koppla in kabeln från motorn till en 6-voltslampa på 15 watt (framlampan). Jorda lampsockeln mot motorblocket eller ramen. Om motorn startas ska lampan lysa med full effekt. Om inte kan det i princip bara vara två fel – antingen är ljusspolen trasig eller så är den gula kabeln klämd och jordad bakom tändplattan eller i genomgången i blocket.
Samma sak kan man göra med den gröna kabeln till bromslyset, men då med en lampa på 5 watt. Den grå kabeln ger bara ström om den gula kabeln driver en lampa så det kräver att man har en lysande lampa hängande i den gula kabeln. Att du får stötar av dödarknappen tyder på att knappen, eller hela strömbrytaren, inte har full kontakt med styret (=jord).
På fråga två kan det vara flera orsaker till att kicken inte drar runt motorn. En vanlig åkomma på dessa sachsmotorer är att lamellerna lirar när man kickar. Då känner man ett visst motstånd i kicken när man ska till och trampa, men sedan släpper det och motorn (vevaxeln) kanske snurrar ett, eller ett halvt varv. Orsaken kan vara fel och/eller för mycket olja i växellådan. I din motor ska det vara 2 deciliter SAE 80-olja.
Ibland kan det räcka med att tvätta lamellerna med avfettning och att man ruggar upp deras ytor med fint (korn 240-400) slippapper för att de ska greppa igen. I andra fall måste man byta till nya lameller. Kolla att det verkligen finns ett spel på ett par millimeter i kopplingsvajern. Är den spänd trots att man släppt kopplingshandtaget kan kopplingen slira av den anledningen.
Sedan kan det givetvis vara fel på själva kickmekanismen inne i motorn som då måste delas för att hitta och åtgärda felet. Men det kan hända att mekanismen kärvar om motorn stått länge och kan då börja fungera om man kör en tid – då med rullstart i början.
På fråga tre gäller följande: Växellägena på en fotväxlad sachsmotor med fotväxel är:
Längst ner =1:an, nästa upp =friläge, nästa upp =2:an, nästa (och sista) upp =3:an. Om man försöker växla med avstängd motor kan det uppstå frilägen mellan samtliga växlar beroende på att drev och medbringare i växellådan inte snurrar som de ska. Om det däremot dyker upp frilägen mellan 2:an och 3:an när man kör är något fel. Ett relativt vanligt fel är att det fjädrande tryckstiftet i mellankåpan som ska hålla kvar vald växel har fått en snyting av en hoppande kedja på kåpans insida. Då kan stiftet kärva så att det inte låser fast valt läge.
Sachmotorns fotväxelmekanism är lite känslig när det gäller slitage och ”klumpiga fötter” så det kan vara slitage eller skador som orsakar växelproblemen. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning till denna motor (och 20 andra).
Jim Lundberg





