Skröna om sotiga kolvar?

Fråga: Hej! Nu har jag hört en vedbodsmekar-skröna igen som jag skulle vilja få ett expertutlåtande om. Det gäller sotning av mopedkolvar. En person sa till mig att man inte ska sota av toppen på kolven då sotlagret fungerar som en värmesköld och förhindrar att kolven överhettas och nyper. De värsta sotflagorna kan man förstås ta bort men inte mer. Han menar vidare att han hört detta från en bilmekaniker och att det även gäller kolvar på bilar och andra större motorer! Finns det någon sanning i detta eller är det struntprat?

Elias Strömberg

 

Svar: I motorvärlden, precis som i övriga världen, uppstår ofta en massa rykten och skrönor om saker och ting. Ibland kan det vara underhållande att höra alla dessa påståenden, men för en oerfaren mekaniker kan det vara väldigt jobbigt att höra alla dessa vitt skilda åsikter när man själv saknar erfarenhet att avgöra sanningshalten.

Om vi hoppar till den aktuella frågan med kolvar och sot så ligger det till så här: Om kolven måste ha ett ”skyddande” sotlager på toppen för att inte bli överhettad skulle alla nya motorer skära. Eller så måste man ”fabrikssota” kolvtopparna vid tillverkningen…

Inom fysiken gäller följande: En ljus och blank yta reflekterar värme effektivt. En svart och matt yta absorberar värme effektivt. Sot är både svart och matt och uppfyller samtliga kriterier för att dra åt sig så mycket värme som möjligt.

Samtidigt är det även så att en svart och matt yta avger mer värme än en ljus och blank. Klassikern är experimentet med kaffekoppen där man har en svart och en vit kaffekopp som fylls med varmt kaffe från samma kanna. Efter en stund har kaffet i den svarta koppen lägre temperatur eftersom den svarta färgen avger mer värme till omgivningen. Men det förutsätter att omgivningen är svalare än koppen. Rummet där kaffekoppen står håller ju en lägre temperatur än kaffet.

I en motor råder motsatt förhållande. Där är temperaturen vid förbränningen 2000-2500 grader och kolven håller (under drift) cirka 150-250 grader. Då går värmen i förbränningsrummet till kolven. Däremot kan man sota undersidan på kolven så kommer en del av kolvens upptagna värme att avges ner mot vevhuset. Fast i praktiken blir alla kolvar svartbrända på undersidan efter en tids körning. Av samma anledning kan man låta sotet på kolvsidorna sitta kvar – de både tätar och avger värme till cylinderväggen även om effekten förmodligen är marginell.

Kontentan av detta är då att:

Vill man hindra värme att passera en yta, oavsett riktning – välj en blank och ljus yta.

Vill man underlätta att värme passerar en yta, oavsett riktning – välj en matt och svart yta.

* En blank kolvtopp reflekterar bort värmen från förbränningen.

* En kolv med ett tunt sotlager drar åt sig värmen från förbränningen som då leds in i kolven.

* En kolv med ett tjockt sotlager isoleras i viss mån av sotet, men då stiger temperaturen i ytan på sotet så att man i stället riskerar glödtändning.

Jim Lundberg

Skröna om sotiga kolvar?
Ljus och blank eller svart och matt – vilket är bäst?

Rulla till toppen