Fråga: Hej! På ”våra” gamla encylindriga fyrtaktare fanns hög- och lågtändning, detta att reglera medelst pinn-handtag. (eller vad det kallas!) Att trampa igång på högtändning kunde ge rejäla sparkar; det vande man sig av med! Bäst gick det förstås om man drog motorn bakåt till ”det tog emot! Då blev det litet fart på det hela, och man kom lätt över kompressionen.
Något som man ibland roade sig med att var att dra av gasen under färd, att raskt slå över till lågtändning, och man fick rejäla avgassmällar! Meningen med detta var uteslutande att skrämma personer. Enligt en god vän till mig berodde smällarna på att man, genom att dra av gasen, fick magrare blandning och en sådan brinner långsammare än en fet, plus att det var lågtändning, vilket gjorde att bränslet helt enkelt inte HANN att förbrännas innan avgasventilen öppnade. Är detta korrekt?
Hälsningar!
Willy Nilsson
Svar: Jag har inte testat detta, men det låter sannolikt att det är som din vän påstår. I normalfallet ska man kunna släppa gasen utan att avgassmällar uppstår – undantaget om man har läckage i början av avgassystemet där det kan dras in luft som orsakar antändningar i det lilla bränsle som överlevt förbränningen. Då får man avgassmällar av den anledningen.
Mager bränsleblandning brinner långsamt och det är därför motorn blir onormalt varm om blandningen är mager. Istället för att hastigt förbrännas när kolven är i topp så fortsätter en mager bränsleblandning att brinna när kolven är på väg nedåt vilket exponerar både kolvtopp och cylinderväggar för hög värme.
Har man sedan ställt om till lågtändning (=sen tändning) så blir ju tiden för antändning till att avgasventilen öppnar, kortare. Summa summarum så borde det leda till avgassmällar (måste testa någon gång!).
Jim Lundberg




