Fråga: Den här är helt standard men har gått lite konstigt, för mycket eller för lite bensin så jag satte i 54 munstycke som ska sitta i original, men med det går den illa, först med 70-munstycke börjar den gå som jag misstänker att den ska, är inte det lite konstigt? Med 54 orkade den inte ens dra iväg. Den har VoV 1466.
Tomas
Svar: Originalmunstycket i Puch Maxi ska vara storlek 52-54. För Puch Maxi VoV 1466 gäller följande enligt Rikspolisstyrelssens uppgifter:
Förgasare: Bing 1/12/205 (siffergruppen i mitten anger förgasarens borrning=12 mm)
Insugsdiameter: 9 mm
Är motorn trimmad är det ”trial and error” (prova) som gäller för bestämmande av rätt munstycke. Om man måste gå upp till storlek 70 kan det bero på att förgasaren är uppborrad eller att motorn drar tjuvluft via vevhusets packboxar, cylinderfotspackningen eller insugspackningen. Kör man utan luftburk (eller modifierad sådan) kan man också behöva gå upp i storlek på munstycket. Det kan sitta en strypning i burken – se tidigare fråga Puch Maxi Varför sitter det en gummiplugg i luftburken?
Kolla tändstiftet. Är det vitt är blandningen för mager (=för litet munstycke), är det svart är blandningen för fet (=för stort munstycke). Vid rätt blandning (=rätt munstycke) ska tändstiftet vara brunaktigt till färgen.
Kolla även att förtändningen står rätt. Den ska vara 2 mm på Maxin. Sot i avgasrör och avgasport kan också ställa till det.
Jim Lundberg




