Fungerar min skadade ljusspole?

Fråga: Hej Jim! Hittade denna sida via Google och era fantastiska svar, så jag gör ett försök. Nu är det så att jag lyckats komma över ett tändsystem vid namn Stefa C2. Har bytt kondensator och tändspolen. Ljusspolen som medföljde är i gott skick, förutom en sak. Tidigare ägare har förmodligen låst svänghjulet med skruvmejsel och har då kommit åt ljusspolen i lindningen. Så min fråga till dig. Kommer ljusspolens skada, som synes på bilden, att påverka funktionen? Vad är din erfarenhet kring detta, kommer den att fungera? Har för tillfället ingen moped att montera motorn på, därav frågan.

Med vänlig hälsning, Jesper

 

Svar: Hej, och välkommen till Classic Motors hemsida! Mejsel-i-ljusspole-tricket är tyvärr ganska vanligt, men det är inte säkert att spolen är förstörd för det. Lacken utanpå koppartråden är visserligen tunn, men ganska stark. Tyvärr så räcker det med att två intilliggande trådvarv får kontakt så dras spolens effektivitet ner rätt mycket. Hur din spole mår kan jag tyvärr inte avgöra från bilden, men jag har sett fulare spolar som fungerat.

En ljusspole har väldigt låg resistans, ofta under 1 Ohm, och då den har över 200 varv är det näst intill omöjligt att mäta fram kortslutna varv då ett enda varv bara håller 1/200=0,005 Ohm. Det man kan göra är att okulärbesikta spolen så gott det går. Finns det skador på lacken så att man ser bar koppar lägger man på en klarlack, fernissa eller penslar på epoxilim så att skadorna dels isoleras, dels fixeras så det inte rör sig av vibrationer. Ser man att det är skador på lacken mellan varven kan man lägga emellan tunna pappersremsor (inte eltejp – den är för mjuk) så att trådarna inte rör varandra och lackar spolen enligt ovan.

Bästa sättet att testa spolen är att montera den i motorn och provköra. Lyser lampan som den ska är spolen okej. Är den defekt kommer lampan att lysa svagt, eller svagare. Nu vet jag inte hur många watt din spole ska ge, men oftast är det 17 watt (15 fram och 2 bak), så det gäller att ha rätt lampor. Spänningen är i alla fall 6 volt på nästan alla äldre mopeder.

Skulle nu spolen vara defekt kan man lätt linda om den bara man är noga med att lägga varv i varv och hålla tråden spänd. Mät diametern på tråden. Linda av tråden och räkna varven. Mäts sedan längden på tråden. Den inre änden av tråden är svetsad/lödd i stommen och där får man löda dit änden på den nya tråden. ELFA i Solna kan ha lackerad koppartråd.

Jim Lundberg

Rulla till toppen