Fråga: Hej jag har en Suzuki K50 som inte vill starta! Jag har varken pillat på förgasare eller cylinder men går nu inte igång. Den tänder och det är en fin gnista, men det jag tror är felet är att den har blivit rejält sur. Varje gång man kickar med och utan choke blir tändstiftet blött, men motorn tänder till ibland men dör direkt. Så jag tror att det har hamnat en massa bensin i vev huset och undrar ifall man kan tappa ut eller få bort bensinen på något sätt. Den startade så lätt på andra kicken igår som alltid så det är lite skumt.
Tack i förhand!
Viggo
Svar: Att man får gnista på tändstiftet när det befinner sig utanför motorn är ingen garanti för att det finns gnista när det sitter i topplocket. Gnistan får svårare att hoppa över tändstiftets elektroder om man höjer trycket vilket sker varje gång kolven rör sig uppåt och komprimerar luft och bensin. För att gnistan ska orka hoppa de 0,5 mm på tändstiftet i motorn måste gnistan orka att hoppa tio gånger så långt (=5 mm) ute i det fria. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Sätt detta provstift i tändhatten och håll stiftet mot motorblocket när du kickar. Klarar gnistan att hoppa 5 mm i fria luften spå klarar den 0,5 mm med originaltändstiftet på plats i motorn.
Det kan givetvis också vara så att motorn fått för mycket bränsle så att tändstiftet blir blött av den orsaken. Slå på bensinkranen och kolla om det börjar droppa bensin under motorn. Om så sker kan det vara förgasarens flottör som inte fungerar.
Om man vill vädra ur bensinen i vevhuset gör man så här: Ta ur tändstiftet. Sätt det gärna i tändhatten i och håll det mot motorblocket (det är snällare mot tändspolen än att låta tändkabeln hänga fritt). Stäng av bensinkranen och håll full gas samtidigt som du kickar runt motorn ett tiotal gånger – eller fler.
Jim Lundberg





