Fråga: Hej, Hur justerar man egentligen in luftjusteringsskruven på en Amal-förgasare korrekt? Har en med modellbeteckning 274BP/4 EA 2 och tomgångsskruv.
/Cruzze
Svar: Jag kan bara svara generellt och då ligger det till så här. På förgasaren har man två justerskruvar – en trottelstoppskruv som styr tomgångsvarvtalet, och en blandningsskruv som styr bränsleblandningen vid låg fart.
När det gäller Amalförgasare brukar man grundinställa blandningsskruven genom att dra den i botten och därefter backa den 1,5 varv. När man finjusterar denna skruv startar man motorn och låter den bli varmkörd. Med motorn på tomgång vrider man sedan sakta på blandningsskruven (åt något håll) tills motorvarvet ökar och stabiliserat sig på en högsta nivå. I och med detta är blandningen optimal och om tomgången blivit för hög sänker man den med tomgångsskruven (trottelstopp) tills man är nöjd.
Nu skriver jag ”blandningsskruven” därför att det finns två motsatta funktioner på denna justering beroende på förgasarens konstruktion. På Amalförgasare kallar man denna skruv för luftskruv då den inte styr bränslemängden utan luftmängden. Observera att när man skruvar in en luftskruv blir blandningen fetare.
På andra förgasare kallas denna skruv för mängdskruv (även kallad blandningsskruv) och styr då bränslemängden (som ett ställbart munstycke på en moped). Här gäller det motsatta – när man skruvar in en mängdskruv blir blandningen magrare.
Jim Lundberg




