Oljeläckage på Victoriamotor

Fråga: Hej Jim och tack för senast/Mellsta. Den dekaltrimmade N-Victoria Vicky-L är nu topptrimmad gällande växelföre och prestanda dock ett nytt problem dök upp när jag nu tänkte byta kedjedrevets simmerring för det läckte mycket olja vid parkeringen på det ej original enbenta stödet som lutar moppen mot drevsidan. Originalstöd är nu inhandlat.

Det är inte bara simmeringen det måste också vara tillhörande lager för drevet som har ett ordentligt spel! Jag missade detta vid fjolårets delrenovering av växelpinnbult och cylinder/kolv/tändning. I Stora Tvåtaktsboken, sidan 282, bild 23 ser jag en distansring som troligen stöds/sitter i det glappande lagret. Går det att byta lagret från utsidan så att säga eller måste jag dela maskineriet en gång till?

Eftersom glappet är så påtagligt kan det hamnat något i sumpen på motorn? OK, det var ju intressant att gräva för första gången i livet i en moppemotor dock, nu går den så fint och det som fungerar ska man helst inte rör på. Glappet förnimmer man bara på kedjedrevsida. Kanske kullagret i axelns andra ände fortfarande är skapligt?

Peter/N-Vicky-L

 

Svar: Distanshylsan/ringen som sitter innanför kedjedrevet har till uppgift att klämma fast innerringen mot lagret innanför så att axeln inte ska kunna röra sig axiellt i lagret – alltså utåt och inåt. Packboxen (simmerringen) tätar mot utsidan av denna hylsa. För att byta lagret innanför drevet måste motorn delas. Jag skulle nog rekommendera att du byter lagret i andra änden av axeln när du ändå håller på. Samtliga lager, utom ena ramlagret (FAG 65494), i victoriamotorn är standardlager och därmed billiga i inköp. Kolla med Jacking AB i Kungsör (tel. 0227-133 22) som även har det udda ramlagret.

Tänk på att låta kedjedrevet sitta kvar på axeln är den delas – annars kan växelgaffeln stukas till om axeln glider ur vänster blockhalva först. En varning om detta finns i Stora Tvåtaktsboken del 1 (sid 281). Orsaken är att axlarna sitter med hård passning i lagren vilket gör motorn lite motsträvig att dela.

Om något har hamnat i botten av växellådan så kan det vara allt från slitpartiklar från ett nergånget lager till delar av hållaren för lagrets kulor som ligger där. Men då motorn ändå ska delas kommer allt sådant att städas ur.

Jim Lundberg

Oljeläckage på Victoriamotor
Bild 23 i kapitlet om Victoria MS 51 i Stora Tvåtaktsboken, del 1. Hylsan ligger klämd mellan kedjedrevet och lagrets innerring.

Rulla till toppen