Kolvbultsbussning till Pilot FM 50

Fråga: Pilot motor FM 50, enväxlad, vinterprojektet: Kolvbultsbussningen i lilländen av vevstaken har roterat i vevstaken, hålen som ska stämma för smörjningens skull far lite hur som helst. Inte hunnit bli tokglappt ännu-lite lite vickande kanske, finns det någon lösning utan att skaffa en ny bussning? Och i så fall, var finns en sådan hur pressas den in?

Tage Berglund

 

Svar: Om bussningen sitter löst i vevstaken måste den bytas ut mot en ny bussning med cirka 0,03 mm övermått relativt hålet i vevstaken. Att försöka låsa bussningen med exempelvis något lim brukar inte hålla i längden då förekomsten av bensin på kolvens undersida i en tvåtaktsmotor kan lösa upp limmet.

Oavsett om man svarvar till en egen av brons (exempelvis SS 5204-15), eller köper en färdig så måste den brotschas upp till rätt mått efter inpressning. Spelet mellan bussning och kolvbult är väldigt litet – ofta runt 0,02 mm. Kolla om Rösebäckens Cykel & Motor har bussningen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen