Slirande koppling på Husqvarna 256

Fråga: Tjena, har precis startat upp min 256:a från 1968. Den går som en raket men slirar lite på höga varv, har kollat det mesta men vet ej hur mycket man ska spänna dom små muttrarna till fjädrarna. Är det dom som påverkar detta?

Kurt Persson

 

Svar: Jag förutsätter att det är en Husqvarna motorcykel som frågan gäller. Om kopplingen slirar kan det bero på flera saker. Det kan vara fel eller förmycket olja i växellådan. Enligt Husqvarnas militärmanual för Husqvarna 256 ska det vara ”Transmissionsolja A” i växellådan. Detta är en ATF-olja (automatlådeolja) typ Dexron III eller liknande. Det ska även fungera med rak SAE motorolja (som säljs som Gräsklipparolja), men ATF-oljan kan nog ge aningen bättre grepp i kopplingen.

Det gäller även att man har ett par millimeters spel i kopplingsvajern för att kopplingslamellerna ska ligga ihop maximalt. Även kopplingsmekanismen måste ha ett spel som justeras med skruven i kopplingens centrum (bilden). Justera enligt följande. Häng av vajern från motorns kopplingsarm. Justera skruven i kopplingen tills armen har 10-15 mm frigång, mätt längst ut på armen där vajern hakas fast. Dra åt låsmuttern efter justering. Ibland kan en uppruggning av samtliga lameller (11 stycken totalt) med fint slippapper (korn 400-600) återställa friktionen. Tänk på att den tjockaste stållamellen ska sitta innerst på denna motor.

Om allt ovanstående är åtgärdat och kopplingen ändå slirar kan det bero på slappa kopplingsfjädrar eller utslitna lameller. Jag har ingen exakt uppgift på hur långt man kan dra in muttrarna till fjädrarna, men man kan i princip dra in dem så långt så att fjädervarven nästan tar i varandra när man drar in kopplingshandtaget fullt. Se även till att kopplingen lyfter jämt. Om den yttersta plattan tippar åt något håll får man justera på fjädrarna tills den lyfter parallellt. Man spänner då fjädrarna där skivan lyfter först eller släpper på fjädrarna där skivan lyfter sist.

Jim Lundberg

Rulla till toppen