Elproblem på Monarped med ILO G50 motor

Fråga: Måste först bara säga: vilken fantastisk sida! Ni gör ett kanonjobb. Har en Monarped 1958 med en ILO G50. (Piano) Ur motorn kommer kabeln till tändstiftet… sen finns bara en svart (dödaren?) och en grön. Så den gröna ska alltså ge ström till allt? Vad behövs för omkopplare? Hittar inget elschema Till den här modellen. Någonstans måste den delas och fördela ström till flera saker? Tuta, hel/halv ljus, bakljus, tuta osv?

Per

 

Svar: Kul att du tycker om vår hemsida – hoppas vi kan hjälpa dig! Vi har massor av kunniga besökare som också bidrar med kunskap. När det gäller färger på mopedmotorer så finns det en ”kabelstandard” och där gäller följande:

Gul = Belysning (även tuta och baklampa på äldre mopeder)

Svart = Dödare

Grå = Bakljus (nyare mopeder)

Grön = Bromsljus (nyare mopeder)

Din motor ska egentligen ha en svart och en gul kabel från motorn, men allt är möjligt på gamla mopeder. Någon kan ha bytt ut kabeln. Din gröna kabel är strömkabeln från motorn och ska då upp till ljusomkopplaren på styret. Om det inte sitter en ljusspole i motorn med både gul och grön kabel. Då saknas den gula och den gröna är för att driva bromsljus – något som inte borde finnas på din årsmodell.

På schemat högst upp syns ett kopplingsschema till en Monark från 1955-56 som bör stämma in på din moped – undantaget den svarta dödarkabeln som saknas i detta schema. Den svarta kabeln på din moped ska direkt till ljusomkopplarens dödarknapp som jordar denna kabel när den trycks in. Se bilden längst ner.

Jim Lundberg

Elproblem på Monarped med ILO G50 motor
På Pers Monark kommer det en svart och en grön kabel ur motorn.
Elproblem på Monarped med ILO G50 motor
Pers ljusomkopplare från undersidan
Elproblem på Monarped med ILO G50 motor
Inkoppling av en av de vanligaste omkopplarna på äldre mopeder. Brun = Signalhorn Gul/svart = Helljus Grå = baklampa Vit = Halvljus Svart = Dödare Gul = Belysning (ström från motorn)

Rulla till toppen