Volvo B18 som rycker ibland

Fråga: Har en Volvo Amazon B18 som går bra, men som då och då börjar rycka och gå otroligt dåligt. Då vet man att det är dags att byta kondensatorn så går den bilen bra igen. Detta händer 2-3 gånger per år. Ingen stor kostnad och inget svårare jobb heller men vad beror det på. Har gått igenom och bytt ut utbytesdelarna i tändsystemet (stift, kablar, lock osv.) dock ej tändspolen. Något överslag eller kortslutning har jag spånat kring. Har koll på el-grunderna men är ingen klippa på att mäta fram fel.

Mats, Örebro

 

Svar: Om kondensatorn går sönder så blir det förmodligen ett permanent tillstånd. När den går sönder börjar motorn rycka och misstända och det händer att toppfarten går ner till 50 km/t, eller mindre. Samtidigt så sker en kraftig avbränning av brytarkontakterna som blir väldigt sotiga på bara några kilometer.

Kondensatorns uppgift är ju att snabbt släcka den gnista som uppkommer när brytarna öppnar. Gnistan i sig består av ett ledande plasma (tänk elsvets) och leder ström. Ju snabbare strömmen bryts, desto högre spänning/ström kommer från tändspolen. Dessutom leder denna gnistbildning till att brytarkontakterna slits onaturligt fort. Om felet bara dyker upp ibland kan det eventuellt vara glapp i kondensatorns anslutning. Men att byta kondensatorn kostar inte många tjugor.

Avstörda kolkablar med kolkärna har en begränsad livslängd, men dessa har du ju bytt. Likaså med fördelarlocket där smuts och sprickbildning kan ge symtomen du uppger. Oregelbundna elfel har en förmåga att dyka upp vid fuktigt väder.

Fast en motor kan rycka och gå ojämnt på grund av bränslesystemet. Vattendroppar i tanken som letar sig upp till förgasaren kan få motorn att rycka kortare stunder. Vatten i tanken tas enklast bort genom att tanka några liter E85 vilket är betydligt billigare än K-sprit.

Jim Lundberg

Rulla till toppen