Besiktning: problem typa dragkrok

Besiktning: problem typa dragkrok

Publicerad

Fråga: Jag och min pojkvän har en Opel Kapitän 1960 som vi köpt en original dragkrok till. Nu vill vi besikta bilen med det draget. Vi har pratat med en Besiktningsingenjör och med Transportstyrelsen och de säger att vi behöver ha ett bevis på vad bilmodellen får ha ett drag för att kunna besikta den, eftersom detta inte står i registreringsbeviset på bilen.
Vi har ringt till den lokala Opelhandlaren, men de fick inte fram några uppgifter på så gamla fordon. Andra människor vi pratat med påstår att ett gammalt registreringsbevis från samma typ av bil med drag ska räcka, men det fungerade inte heller tyvärr. Vi har sökt på internet men hittar ingen information om hur vi ska gå till väga.
Hur ska vi göra för att få tag i den informationen eller pappren vi behöver för att få besikta vår Opel med draget?
Vi är jätte tacksamma för all hjälp!

Mvh Victoria

Svar: Jag har skickat din fråga vidare till P-A Blommefors på Svensk Bilprovning och han svara så här:

Normalt sett behövs det en monteringsanvisning och dokument som visar att bilen får dra släpvagn, och det framgår i registreringsbeviset. Beroende på bilens årsmodell och vilken släpvagnsvikt ställs det lite olika krav på provningar för kopplingsanordningen. Vid en eventuell besiktning är det upp till den enskilda teknikern att ta ställning till om aktuellt fordon kan godkännas eller om det behövs ytterligare uppgifter.

När det gäller "gamla" fordon som i Viktorias fall så kan det vara lite svårt att få tag i de uppgifter/dokument som visar att aktuell bil får ha en koppling och hur mycket den får dra, det vill säga släpvagnsvikten.

Här kan det bli lite detektivarbete för fordonsägare att kunna visa att bilen verkligen får ha en koppling monterad.

Vi i Bilprovningen har genom åren samlat på oss mycket information på olika fordon, vilket är till stor hjälp för våra besiktningsingenjörer och kunder. Och vad jag kan se så har vi även fordonsuppgifter på Opel Kapitän av 1960 års modell vilket skulle kunna vara till hjälp vid en besiktning.

Så långt P-A Blommefors. Som jag tolkar hans svar finns det, eller går att skaffa fram dokumentation genom Bilprovningen, som styrker både att bilen kan/får ha dragkrok och högsta tillåtna släpvagnsvikt.

Lycka till med draget

Robert Gustavsson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206