Fråga: Bingproblem! Har monterat ny Bing 12, har justerat in vajer max, nålen i hack 2 men har problem att sänka tomgången. Tomgångsskruven har dålig effekt när jag vill sänka tomgången. Hjälper det att höja nålen till översta läget? Har läst en del om läckande packboxar osv! Har du något tips? Obs – har köpt en kopia och funderar på om nål och munstycke inte är kompatibla? Har min original 12 kvar men väntar på nytt lufthus.
Tord Karlsson
Svar: Kolla först och främst att trotteln går ända ner i botten av blandningskammaren som hålet kallas där trotteln löper. När man släpper gasen ska trotteln kunna nå så långt ner att den stänger luftflödet helt om man backat ner tomgångsskruven ordentligt. Jag har hört en del negativt om nytillverkade kopior av gamla Bingförgasare, men har ingen egen erfarenhet. Ryktesvägen har jag dock hört att just nålmunstyckena på bingkopiorna kan vara felgjorda.
Om trotteln kärvar kan man ”måla” den runt om med en tuschpenna och när tuschet har torkat trycker man ner trotteln i botten av blandningskammaren och drar sedan ur den helt. Om det finns höga punkter i trottel eller förgasarhus, syns detta då tuschen försvinner i kontaktytorna. Då får man putsa dessa med fint (korn 400-800) våtslippapper. Om nålen inte centrerar som den ska i nålmunstycket kan trotteln kärva av den anledningen. Tryck ner trotteln med nål men utan fjäder i botten av blandningskammaren. I detta läge ska nålen vara lös om kunna roteras med en liten mejsel eller pincett.
Tjuvluft på grund av läckande packboxar eller packningar i vevhuset kan också leda till att motorn inte vill gå ner på en lugn och stadig tomgång. Frågan är om detta problem även fanns med den gamla originalförgasaren?
Jim Lundberg




