Fråga: Hej. Jag har farsans gamla Apollo från 1956 (tror jag). Jag skruvade lite med den för ca 15 år sedan, där jag konstaterade att vevstaken hade delat sig i två delar. Efter det har cykeln bara stått (i varmgarage), och motor, avgasrör, kåpor etc är nerpackade i en trälåda. Nu börjar jag bli sugen på att renovera mopeden efter min fars bortgång. Jag tror det mesta är ok med en hyfsad patina, men hur gör jag med motor, växellåda, elsystem etc? Jag känner mig vilsen och vet inte riktigt var jag ska börja? Kommer det ens att gå? Var köper jag reservdelar? Ska jag lämna iväg rubbet, och till vem? Jag hade uppskattat lite goda råd och ärliga tankar om detta. Mopeden står i Halland.
Fredrik Gustafsson
Svar: En moped från 1950-talet är en lättmekad sak och kräver oftast inga specialverktyg. En svänghjulsavdragare behövs och den finns hos diverse mopedhandlare. Eventuellt en två- eller trearmad avdragare till drev och kopplingsnav – det senare om det är en Zündapp KM 48, KM 50 eller 255-motor där en särskild bricka ska användas ihop med avdragaren.
I Stora Tvåtaktsboken, del 1 och del 2 finns reparationsanvisningar, steg för steg, till över 50 stycken tvåtaktsmotorer till moped om motorcykel. Med stöd av boken och en hyfsad verktygslåda kan man renovera de flesta motorer på äldre tvåhjulingar utan större förkunskaper.
När det gäller delar finns det mycket att tillgå idag. Rena motordelar kan finnas hos Rösebäckens Cykel och Motor, nya lager och packboxar finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227-133 22), packningar kan finnas färdiga hos flera mopedhandlare, annars finns det ark som man kan klippa till egen packningar av hos exempelvis Biltema.
Först och främst vore det intressant att få veta vad det sitter för motor i mopeden för at kunna lotsa dig rätt. När det gäller att lämna bort motorn/mopeden så har jag personligen ingen jag kan rekommendera, så det lämnar jag till våra kunniga läsare att tipsa om.
Jim Lundberg





