Fråga: Hej Jim! Har en Vespa 50, 60-talare. Kopplingen troligen kass, Kickar 2-3 gånger sen följer inte motorn med. Har förstått att man kan komma dit genom att bara ta bort hjulet. Behövs det några specialverktyg för att ta bort, lägga i korklamellerna i korgen samt montera igen? Kan jag lägga den på vänstersida utan att oljan läcker in på bromsbanden. Har lite gårdsverktyg som en normal bonde har.
Tusen tack på förhand!
Birger i Ystad
Svar: Jag har inte demonterat kopplingen på en Vespa med motorn sittande i ramen så jag kan inte svara på om detta går – och om det går smärtfritt. Det sitter en kåpa över kopplingen som först ska bort. Där sitter även kopplingsarmen med kopplingsvajern. Inne i kåpan sitter en plunch av brons som trycker mot kopplingens centrum vid frikoppling. Plunchen sitter löst och ramlar gärna bort när kåpan lossas.
I kopplingens centrum sitter en härdad stålplatta som hålls på plats av en fjäder. Under denna platta sitter en mutter som håller själva kopplingskorgen på plats. Denna mutter ser på vissa motorer ut som en kronmutter och kräver en specialhylsa för att kunna lossas då det inte finns något utrymme runt denna mutter. Denna går att tillverka själv och två varianter syns på bilderna.
En viktig ska är att man inte drar bort själva kopplingsnavet från vevaxeln. På vissa motorer sitter det massor av lösa nålar mellan nav och axel och drar man ut navet kommer dessa nålar att ramla ner i motorn som då måste delas.
Växellådan innehåller bara någon deciliter olja och denna går snabbt att tappa ur. Oljan ska inte kunna nå ut till bromsarna om man lutar vespan åt vänster då det sitter en packbox runt den utgående axeln. Det är annat på personbilar där det ofta är en filtring innanför trumman. Där kan bakaxeloljan rinna ut i bromsarna om man exempelvis sätter bilen i en ”Tip-Girl” (stor ställning runt bilen som fästs i hjulmuttrarna) och lägger den på sidan. Men om kopplingen ska demonteras ska man lägga vespan på höger sida.
Jag vet inte exakt hur touringmotorn är konstruerad, men i Stora tvåtaktsböckerna finns två varianter (tre med Vespa mopedmotor) med bland reparationsanvisningarna: Vespa 125 cc (V30-V33T) i del 1 och Vespa P200E i del 2. Kanske någon av dessa är lik din motor.
Jim Lundberg






