Fråga: När börjar den elektriska pumpen jobba på moderna bilar? Är det så att när du sätter på tändningen så pumpas soppa direkt fram till bränsleinsprutningssystemet? Det betyder att om bilen stått under lång tid så är det bästa att vrida på tändningen och vänta 2 sekunder innan man drar igång motorn?
Hur är det med veteranbilar med sugförgasare och mekanisk bränslepump. Börjar systemet arbeta först när man vrider igång motorn? Det jag reagerar på är att flera jag träffat med gamla amerikanare sätter på tändningen och väntar några sekunder, sedan startar dom motorn, varför om allt är mekaniskt?
Andreas
Svar: Jag är inte helt insatt i motorer med bränsleinsprutning, men de brukar ha en matarpump som sitter nära, eller inuti, bensintanken. När man slår på tändningen så startar denna pump och matar fram bränsle till själva insprutningssystemet som kan se rätt olika ut, beroende på vilken tidsepok det handlar om. Matarpumpen är dock relativt snabb och brukar stanna efter ett par sekunder då trycket byggts upp. Ibland kan man höra hur pumpen arbetar, men det kan vara svårt att uppfatta några ljud om den är placerad inne i bensintanken. Många moderna bilar med insprutning/databox har en fördröjning som gör att motorn inte får gnista förrän vevaxeln snurrat ett, eller ett par varv. Jag har för mig att detta ska minska risken för baktändning eller liknande, och startfördröjningen beror inte att matarpumpen inte hunnit bygga upp bränsletrycket.
När det gäller bilar med förgasare så finns det två sorters bensinpumpar; elektriska och mekaniska. Den senare finns dessutom i två varianter – med eller utan handpump. Pumpen på bilden har en handpump (B) med vilken man kan pumpa fram bensin till förgasaren, exempelvis efter en soppatorsk, utan att nöta på batteri och startmotor.
De mekaniska pumparna har en arm (A) som ligger mot en excenter på kamaxeln och detta kräver då att motorn måste snurra för att pumpen ska börja pumpa bensin. Här förlitar man sig på att det finns kvar bensin i förgasarens flottörhus så att starten blir snabb. Sedan sköter det sig självt. Att slå på tändningen och vänta en stund fyller ingen funktion om pumpen är mekanisk.
De elektriska pumparna till förgasarmotorer fungerar i stort sätt som matarpumparna i insprutningsmotorer – de startar så fort man slår på tändningen och fyller upp förgasaren tills flottören stänger. Pumpen känner av detta och stannar. Den startar inte igen förrän så mycket bränsle förbrukats så att trycket sjunkit.
Jim Lundberg




