Fråga: Har en JLO F 48 som jag bytt lager på, men hur ställer man tändningen? Brytarnocken ser inte ut som på andra mopeder, ska den tända när den bryter eller när den går ihop?
Pelle Ström
Svar: Jag har tyvärr ingen skiss på hur brytarna ser ut på ILO F 48, men de allra flesta tändsystem ger gnista när brytarna öppnar. Se diskussionen på Raketsports forum. Motorn har en tändmagnet (Siba MZ 2 R) istället för den vanligare svänghjulsmagneten som oftast sitter på encylindriga tvåtaktsmotorer. Förtändningen ska i alla fall vara 2,5 mm på ILO F 48. Någon uppgift om brytaravstånd hittar jag inte.
Hur man ställer tändningen har jag ingen uppgift om. Det kan vara så att man först och främst grovinställer tändläget genom att magnetens kugghjul och motorns kugghjul placeras i rätt ingrepp i varandra. Här kan det vara märkningar på dreven som ska sitta mitt för varandra. Avslutningsvis fininställer man tändläget genom att vrida hela magneten om skruvhålen som håller den är slitsade.
Någon som vet mer om denna motor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg





