Framgaffelbyte på NV-JB

Fråga: Hej Jim! Har en fråga gällande framgaffeln till NV/JB 128 cc, den som sitter på min börjar bli jäkligt rank, efter skogskörning i tonåren. Har hittat en bra på tradera, komplett så när som på gaffelkronan, jag tror att den har suttit på en ngt större NV, kanske modell 20 eller något annat. Varför misstänker jag det? Jo, infästningen för hjulaxeln är ca 17-18 mm och på min NV är det en halv tum ca.

Det problemet löser jag med att svarva till hylsor som fyller ut tomrummet. Frågan är om styraxeln som går genom styrhuset har samma grovlek, har du eller någon annan en aning? Bra att veta innan jag river isär.

Du får ha ett Gott nytt år.

Hälsningar

Arne Persson, Delsbo

 

Svar: Jag har tyvärr inga mått på stolpen som går genom styrhuvudet om det var den du menar. Men innan du river isär den gamla gaffeln bör du mäta försprånget (se nedersta bilden) så att det blir samma (eller nästan) med den nya gaffeln. Försprånget bestäms av i huvudsak två faktorer: gaffelkronornas inbördes läge samt hjulaxelns läge i förhållande till gaffelbenet.

Jag har testat med att flytta över gaffeldelar mellan olika fabrikat och modeller och har råkat ut för riktigt dålig väghållning i några fall. Är försprånget för stort blir cykeln svårstyrd och är det för litet blir den vinglig och ”överstyr”.

God fortsättning!

Jim Lundberg

Framgaffelbyte på NV-JB
Övre gaffelkrona samt styrinfästning till NV-JB.
Framgaffelbyte på NV-JB
Mätning av försprång (F). Avståndet mellan linje S (genom styrhuvudets centrum) och L (Lodlinjen från hjulaxeln) är det så kallade försprånget. Normalt är detta mellan 5-15 cm, beroende på typ av motorcykel. Däckets kontaktyta mot marken släpar alltså efter den linje (S) som gaffeln vrider sig runt,

Rulla till toppen